bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 25 januari 2018

The MS Bucanier Queen - deel 3 uit de reeks 'Varen is leuk'


Uit de reeks Varen is leuk:

The MS Bucanier Queen in vier delen
Deel 3 van 4
 
September - december 1979
 




 
De Bucanier Queen was als 'Florence Nightingale' in 1949 te water gegaan bij een Nederlandse werf te Slikkerveer voor de Britse Overzeese gebieden.
Een schip van zestig meter lang, negen meter breed en een ladingcapaciteit van vierhonderd ton DW. De originele Deutz motor uit 1949 van 300 pk stond er nog in en die gaf haar een dienstsnelheid van 10 mijl p/u.
 
Het artsenechtpaar Lydia & Tom reisde begin september met Hilary af om hun werkplek in orde te maken.
 
Een ruwe indeling van The Bucanier Queen
 
Voor mijn hut bevond zich het stuurhuis met radiokamer, via een speciale zend-/ontvangstfrequentie was het schip altijd bereikbaar. Het hospitaal bevond zich onder mijn hut en had vier bedden. De operatiekamer bevond zich er voor, dit was de enige ruimte met airco.
Daaronder waren de passagiersaccommodatie en de hutten voor het medisch team. Mijn kooi had men aangepast en er waren twee extra hutten voor passagiers bij gekomen.
Met een constante temperatuur tussen 20 à 30°C met een zeewind was het redelijk goed vertoeven aan boord. Onder de zonnetent aan dek, of met een windhapper in je patrijspoort tijdens de vaart altijd een windje in je hut.
Voor de bemanning waren de hutten op het voorschip, evenals de kombuis met messrooms.
 
De samenstelling van de bemanning
 
De bemanning bestond uit stuurman Jim, een Schot van vijfenvijftig jaar die al zo’n twaalf jaar aan boord was. Hij liep op een fles whisky per dag, maar je merkte niets aan hem. Je merkte eerder iets als de whisky op was. Twee machinisten, twee koks met een bediende, wasbaas, twee man om de machinekamer schoon te houden.
Een bootsman, drie roergangers, vier matrozen. Deze laatsten waren voor het onderhoud en het lossen van lading. Janna stond op de monsterrol als schrijver/administrateur. Bij het van boord gaan van de lading moest Janna de vrachtpenning gaan innen, de post afhandelen en bestelde goederen voor de volgende reis noteren.
We namen geen lading mee van de eilanden, dit deed de m.s. Blue Boy, een oud bevoorradingsschip waar men ook brandstoftanks op had geplaatst. Het was het eerste eigen schip van de Black Star vloot, een Ltd van Sherman.
Was er geen gelegenheid voor ons om af te meren bij een eiland dan gingen we ten anker. Dan ging de tender te water voor het medisch team. Janna ging gelijk met de lading van boord om de vrachtpenning te innen. De bootsman stond aan de helmstok. Voor mij stond er een koud biertje in mijn hut.
 
 
 
 
Janna en ik reisden begin oktober af naar de Archipel van 322 eilanden, waarvan er 110 bewoond zijn.
Het bleek dat we niet alleen de eilanden van de Fiji Archipel moesten bezoeken met de Bucanier Queen. Op medisch verzoek ook naar het Franse eiland Wallis in een eilandengroep ten noordoosten van de Fiji. Deze staan onder Frans gezag, het toeziend oog is een Prefect. Hemelsbreed ligt het 18.000 km van Parijs.
Met regelmaat ook een bezoek aan de eilandengroep The New Hebrides, die westelijk van de Fiji lagen en weer onder Brits en Frans bestuur vielen. Dit was minder leuk, daar het nu de tijd was dat er cyclonen konden ontstaan*. De baan (trekrichting) van een cycloon in dit gebied liep vaker over the New Hebrides dan over de Fiji eilanden.
Al naar gelang de drukte en afstand legden we gemiddeld 1100 mijl per reis af. Als het even kon werd er 's nachts niet gevaren. We waren vier tot zes weken onderweg voor er weer werd afgemeerd op Suva. De bemanning had dan een vrije week. Janna ging afrekenen op kantoor, gaf het personeel van Sherman de bestellijst voor nieuwe goederen. Bij vertrek had zij de prijslijst. Aan de hand hiervan werd de prijs berekend voor de geleverde goederen.
Kleine reparaties aan het schip konden in deze periode worden uitgevoerd. Bram en Jampie waren voor het technisch onderhoud als wij in Suva lagen.
 
* In dit gebied is oktober - maart de tijd dat er cyclonen kunnen ontstaan.
 
 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg