bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 11 januari 2018

The MS Bucanier Queen - deel 1 uit de reeks 'Varen is leuk'


Uit de reeks Varen is leuk:

The MS Bucanier Queen in vier delen
Deel 1 van 4
 
Mei - juni 1979

Voor ik met dit deel begin is het wel leuk voor jullie om te weten wie in 1643 de Fiji Archipel op de globe heeft gezet.
Het was de Groninger Abel Tasman (Lutjegast 1603 - Batavia 1659). Hij was in dienst van de VOC als commandeur van het schip de Heemskerck.
 
 
 
The Bucanier Queen



In de vele gesprekken die wij met de heer Sherman* hadden tijdens zijn verblijf in Amsterdam, vertelde hij dat het Gouvernement van de Fiji een kleine oude mailboot/hospitaalschip had gekregen van de Britse overheid. Zijn kantoor had haar in management genomen. Het Gouvernement wilde op deze manier de archipel van een betere gezondheidszorg gaan voorzien. Er moest nu een team komen voor 'Doctors at Sea' dat met een grote regelmaat langs de eilanden zou gaan. Tevens zou het schip worden ingezet voor de postverzorging en het afleveren van door de bewoners bestelde proviand. Er was ook een passagiersaccommodatie voor twaalf personen.

'Wij hebben nu een eigen schip de m.s. Blue Boy, dit doet hetzelfde wat de Blue Marleen heeft gedaan. Ze heeft ook brandstoftanks aan boord voor de aggregaten op de eilanden. Het merendeel van ons eiland wordt nu op deze manier van elektriciteit voorzien. Een aantal boeren werkt nu zelfs met tractoren. Dus je hoort het "ons gaan mee in de vaart der volkeren". Maar tot nu toe is het de 'Foundation Doctors at Sea' niet gelukt om een medisch team uit de lokale ziekenhuizen samen te stellen. Vandaar mijn vraag aan jullie, maar vooral aan Hilary: zou jij mij hierbij willen helpen?'
'Geeft u mij maar meer informatie,' zei Hilary.
Wel die kreeg ze in de vorm van een goed gevulde multomap.

Na de informatie in de map bestudeerd te hebben, had ze een paar dagen later een voorzet voor hem.
'Plaats advertenties in de medische bladen van de UK of hier in Nederland. Een andere mogelijkheid is contact op te nemen met het Rode Kruis in Den Haag. Ik kan u helpen bij het opstellen van een advertentie, zodat u ze in de juiste vakbladen kunt plaatsen. Dan is er ook nog een andere oplossing, die kwam gisterenmiddag onder mijn lunch. Een van onze vrouwelijke chirurgen van het Wilhelmina Gasthuis, die zich zo nu en dan laat uitzenden voor het Rode Kruis samen met haar man, heeft er wel oren naar. Haar man is kinderarts en werkt nu tijdelijk in een huisartsenpraktijk in Lochem.
Ik kan haar nu bellen dat u en ik a.s. zondag de trein naar Lochem nemen.'

Toen ze terug waren uit Lochem was het medisch team rond. Hierop volgde dan weer een voorstel van de heer Sherman, dit onder voorbehoud van een telefonisch overleg met de overige leden van bestuur van Doctors at Sea. Het voorstel was dat hij Janna zou kunnen plaatsen als schrijver/administrateur voor het bijhouden van de ontvangst van vrachtpenningen en eventuele passagiersgelden.
'Dit wordt contant aan boord gedaan. Er is een administratiehut met een scheepskluis. De post verzorgen is ook een onderdeel van de taak.'
Mij zou hij dan willen voordragen als Kapitein op The Bucanier Queen.
 
 
 


 
'Op uw voorstel wil ik graag ingaan, voel mij zelfs een ietwat vereerd,' zei Janna. Morgen is Pia hier voor de administratie van De Druif. Ik zal dan met haar overleggen of ik zo lang weg kan.'
'Dan wachten we dit gesprek af Janna,' zei Sherman. Hierna neem ik contact op met het bestuur van Doctors at Sea.
Voor jullie beiden wordt het dan een periode van zes maanden, oktober – maart. Dan hebben we in die tijd ruim de mogelijkheid om vervanging uit de lokale bevolking te vinden. Als het schip eerst maar vaart. Het Medisch Team werkt op jaarcontracten.'
 
Sherman was de voorzitter van 'Doctors at Sea'
 

Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg