bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 21 september 2017

'No bra no problem' vervolg



 

Mijn vraag in het bericht van 13 april j.l. op deze blog was: 'Dames die mijn blog volgen, pakken wij deze actiegroep weer op?' Het woord was aan jullie.

Vijf lezeressen van de eenentwintig die graag wilden komen, stuurden een aanmelding per e-mail. We zouden dan bekijken of “No Bra No Problem” nu nog levensvatbaar zou kunnen zijn. De uitnodigingen voor 9 september gingen de deur uit. Om 12.00 uur bij Smits Koffie op het plein Amsterdam CS. De Druif vonden we eigenlijk geen geschikte locatie meer.
 
 
Het oude Noord-Hollands Koffiehuis Smits bij CS Amsterdam
 
 
Na de koffie 1 minuut stilte voor Tante Jopie, Annelies, Dientje en Alberdien.
 
Ik had zeker wel een aanmelding uit Frankrijk verwacht vanaf het Canal du Midi.
 
De dames van het eerste uur Pia, Janna en Hilary zijn op deze middag tot ereleden benoemd. Uit ons midden werd Els unaniem tot voorzitter gekozen, Gonny voor het secretariaat. Annemerel tot penningmeester. Sjaan, Aal, Leentje, Bep en Irene waren nog lid. Er hadden zich geen nieuwe leden gemeld uit mijn lezersgroep. Wel jammer, het was nu een clubje van zestigers en zeventigers geworden en de vraag rees 'wie komt er het eerst met een rollator?'
 
Als enige man binnen dit gezelschap werd ik nu de controleur in ruste.
De voorwaarde was: 'Peter jij betaalt onze drankjes bij het etentje met een Irish coffee toe.' De notulist heeft er notie van genomen dat ik dit ieder jaar zal doen als de actiegroep van nu niet groter zal worden.
Dit voorstel werd aangenomen met algemene stemmen. Hilary deed de “No Bra No Problem” administratie over aan Gonny. Om 17.00 uur sloot de voorzitter de vergadering.
 
We namen de trein naar Zandvoort.
Sjaan had daar een tafel geboekt bij restaurant Chef Thomas. Hier voegden Rob, Jean Luc en Michel zich bij ons, zij hadden een middagje Haarlem gedaan.
Er waren kamers voor de nacht in het Bell Hotel gereserveerd. Rob had deze avond bardienst. Aan de bar van het Bell Hotel werd nog lang door gepraat over onze gezamenlijke tijd in Amsterdam, Giethoorn/Schoterzijl en Lentas. De volgende reünie 2 september 2018 bij Janna in Cap d’ Agde, in “Centre Naturiste René Oltra”. Janna met haar Jean Luc zouden de gastvrouw en gastheer zijn. Dit moest ik nog wel in de notulen van 9 september 2017 plaatsen.
 
Tot zo ver“No Bra No Problem”. De dames waren het er unaniem over eens dat de BH-ontwerper een man moet zijn geweest. Ik kon de dames een ander verhaal vertelen;  het was namelijk een vrouw, de Française Cadolle. Zij vroeg eind 19e begin 20e eeuw het eerste patent aan op de BH. Bekijk de site http://www.cadolle.com (klik) maar eens, onderaan ook over de historie.
Het was de Fransman Paul Poiret die in 1904 de eerste BH maakte met cups die de borsten scheiden. Wie had de sluiting van haakjes aan de achterkant bedacht?
Ik zag wel bij alle dames aan de eettafel de BH met bandjes. Deze zijn nu nodig i.v.m. de zwaartekracht op deze leeftijd begreep ik, zoals een trouwe lezer "de toekomstige buurvrouw” mij schreef als reactie op mijn verhaal van 13 april jl.
 
 
Het nieuwe "Noord-Zuid Hollands Koffiehuis" bij CS Amsterdam

 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg