bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 13 april 2017

Hij die reist, kan verhalen vertellen... 3


Een nieuw verhaal uit de periode september 1976 - februari 1977 in vijf afleveringen.
Deel 3 van 5 - Ten anker met 'No bra'




Een paar dagen voor kerst kreeg de Blue Marleen de laatste orders van kantoor Sherman. Na lossing bij de sugar mill naar Suva, daar ankeren. In de namiddag van 24 december viel het anker in de mooie kleine beschutte baai van Lavi, welke eigenlijk alleen door de lokale bevolking en jachtschippers werd gebruikt. Bill had mij op deze baai geattendeerd.
Hier mocht zij wachten op een koper.
 
 
Aanloop Suva


Een beetje verkleurd, maar toch Lavi bay
 
 
De bemanning ging de feestdagen thuis doorbrengen. Hilary en ik waren vanaf nu de wachtslieden. Rustige feestdagen onder de tropenzon, het was hier nu hoogzomer*.
Kok Nol had voor ons een tropische salade gemaakt. Zo nu en dan een duik vanaf de brugvleugel, een rondje zwemmen om het schip en zo werd het vanzelf 1977.
Bram en Jampie gingen op mijn verzoek een vlot maken, hierop kon de gangway, ook wel loopplank genoemd, rusten, dan hoefde ik niet langs de loodsladder aan boord te klimmen.
Het vlot hadden zij groot genoeg gemaakt om er de door mij bestelde bultzakken op te leggen. Ze waren door kennissen van Moppie Tol gemaakt. Deze bultzakken waren opgevuld met zeegras gemengd met een heerlijk ruikend kruid. Dit had men ook in de kussens gedaan. Wij legden ons daar dan ten rusten op (een kapitein rust, hij slaapt niet) als het te benauwd werd in de accommodatie, het schip had geen airco. We hadden nu de mogelijkheid om ons vanaf de bultzak het water in te laten rollen.
Janna zou het zeker praktisch vinden, zo kon zij haar dagelijkse baantjes trekken. Normaal deed ze dit in het sportfondsenbad in Oost als zij er de tijd voor had.
Als vervoermiddel hadden we brommers ter beschikking gekregen van de 'Bram and Jampie Taxi Ltd'. Het werkbootje werd ons pontje naar de wal. Bij een bezoek aan de stad altijd even langs de Tikki Bar voor een Kava gemaakt van gemalen Kava wortel.
Men drinkt deze uit een kokosnoot. Als ze leeg is laat je een harde boer en zegt 'Bula'. Als je er meer dan twee neemt is het wijselijk om je brommer te laten staan. De lokale dekbemanning zette na de kerstdagen de ruimen nog in de verf, het MK personeel poetste de hoofdmoter nog een keer extra op. Toen de klussen klaar waren werd de bemanning afgemonsterd, uitbetaald met een klein afscheidsfeestje op het strand. Met een kater in mijn lijf ging ik de volgende dag kantoor Amsterdam bellen.
 
Ik kreeg mijn orders van de afdeling ‘Sale and Purchase’: 'Kapitein, als er bezichtigingen komen krijgt u een telex via Sherman, zij blijven het agentschap doen. Geen bezoekers aan boord laten die zich niet via ons of Sherman gemeld hebben. Zorg dat de officiële scheepspapieren tijdelijk bij Sherman in de kluis komen te liggen.'
Wij vonden het te warm om de appelflap met oliebol te bakken op oudejaarsdag.
Dinsdag vier januari arriveerde Janna, we haalden haar af van het vliegveld. Hilary in haar sarong, ik in mijn galabieh.
'Jullie zien eruit of jullie zo uit een film komen met jullie bruin verbrande koppen. Word ik nu de blanke slavin?' zei Janna.
'Een mooie rol voor jou Janna, ik ben je Meester.'
'Dat zou Pietje wel willen, maar hij gaat nu eerst een taxi aanroepen,' zei Hilary met dreigende stem, 'daar staat er een in de kleuren van de 'Bram and Jampie Taxi Ltd' en je gaat met ons mee aan boord.'
Na twee biertjes en een douche ging dan eindelijk Janna haar reiskoffer open.
Ze had de kerstpost bij zich en veel lekkers. Pepernoten, de doos bonbons van Dikker en Thijs en natuurlijk de rumbonen.
'De pepernoten heb je natuurlijk weer van Rode Sjaan en Blonde Aal. Zij waren met oud en nieuw in De Druif.'
'Als we terug zijn in Nederland vraag je Sjaan en Aal maar een keer mee Schipper als we naar Giethoorn gaan.
Vind je ook niet Hilary?' zei Janna.
'Er is altijd een bedstee leeg als we er met ons drieën zijn,' was mijn antwoord.
 
 
Twee maanden onder de tropenzon
 
 
Hilary ging de volgende dag met Janna een bezoek brengen aan de markt om er met haar een paar sarongs te kopen.
'Deze kleding zal je bevalen,' zei ze, 'we gaan er voor naar Wippie Tol, een zus van Moppie Tol, je krijgt ze van de schipper.'
 
 


 
Janna kreeg uitleg aan dek hoe de sarong moest worden omgedaan, ik keek toe.
'Heerlijk zonder bh,' zei Janna.
'Wij zijn eigenlijk gek om bij thuiskomst weer een bh te gaan dragen,' antwoordde Hilary.
Janna maakte nog een opmerking: 'De sarong is een pracht manier om ons fruit in te pakken Peter.'
Mijn antwoord: 'Met één hand haal ik het fruit uit de verpakking.'
'Ik ga mee met Hilary haar nieuwe leefwijze, weg met de bh! Bij terugkomst in Nederland ga ik een actiegroep oprichten: “No Bra, No Problem” **
 
'Ik neem de taak op me van controleur op echtheid van de mammo.' De komende dagen werden door mij gebruikt om een logo te ontwerpen.
 

 
 
  
Vijf dagen onder de tropenzon
 
 
Toen we na ons middagdutje in de schaduw onder de brugvleugel zaten nam Hilary het woord: 'Er is nog iets Janna.
Elke donderdagmiddag komt Mieppie Tol, een vriendin van Moppie Tol, daar waar onze brommers staan. Wij gaan er naartoe in ons blootje in het werkbootje. Mieppie Tol geeft ons daar een zand scrub behandeling voor onze huid, daar zul je van genieten. Dit doet ze daar ter plaatse met zand van het strand. Daarna spoelt ze je af in zee, opdrogen en dan een massagebehandeling met een heerlijke ruikende olie. Vijf dollar per persoon uit de geldbuidel van onze Laurence of Arabia.'
'Oh, vandaar die vijf dollarbiljetten! De bank had er veertig voor je Peter, ze zitten nog in m'n rugzak,' zei Janna.
Hilary ging verder: 'Tegen 't donker worden komt Mieppie Tol terug aan boord met een heerlijke fruitsalade. Ze blijft de nacht over aan boord.'
'Nu iets geheel anders Janna,' zei Hilary, 'Wilde Bill bracht enkele dagen geleden een nieuw soort fruit voor onze Schipper, Durian, een hemels fruit noemde hij het. Het kistje staat op het sloependek. Als de wind van daaruit naar de midscheeps waait ruik je die dingen hier. Het wordt een verboden vrucht voor hem.' Ze liepen beiden naar het achterschip. Even later hoorde ik een plons.
 
 
Durians
 
 
* Tijdens hoogzomer op het zuidelijk halfrond staat de zon in punt Steenbok (21/12), het meest zuidelijk vanaf de evenaar. Op het Rapenbrugplein was het winter.
** De actie groep “No Bra, No Problem”  is na een aantal jaren slapende gegaan. Toen ik de meiden, nu dames van begin 70 mailde dat ik over deze periode ging schrijven gaf Hilary als antwoord dat zij de ordner met de statuten, het briefpapier met logo en de ledenlijst nog in haar bezit heeft.
Dus dames die mijn blog volgen: Pakken wij dit weer op? Het woord is aan jullie :-)))
1 x per jaar op 2 september een bijeenkomst op het naaktstrand van Zandvoort bij Adam en Eva, 5 minuten lopen vanaf het einde van de Zuid Boulevard.
 
Het volgende deel 4 - Ankerwacht 



Recht zo die gaat!

F.L..Woodleg