bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 2 maart 2017

Boven het Noordzeekanaal, de toegift

Uit de Reeks F.L. Woodleg maar dan anders: verhaal 4 van 4.

De toegift over het een en ander...
Zoals het Woodleg betaamt altijd iets over schepen, ze zijn toch vrouwelijk?
Periode 2006 – 2009.

 
De schepen van de firma Spaansen en die van de Vries & van de Wiel zijn beunschepen. Beunschepen zijn schepen die zijn uitgevoerd met een dubbele wand.
De dubbele wand dient voor drijfvermogen als het schip volledig met zand geladen wordt tot aan zijn merken.
Enkele schepen van Spaansen, evenals die van de Vries & van de Wiel, hebben de mogelijkheid zichzelf vol te zuigen met zand. De schepen die dit niet kunnen worden geladen via een zandzuiger.
Had men zand uit de Waddenzee, dan moesten de schippers het zand tijdens de reis naar de losplaats spoelen met zoet water uit het vaarwater.
 
 
Grinza van de Vries & van de Wiel



Zandexpres van Spaansen
 
 
Zandzuiger binnenwateren
 
 
De Ark is in de haven van Schagen gebouwd, de bouwer Johan Huiberts gebruikte 1200 bomen voor de spanten, dekbalken en planken voor dek en romp. De buitenkant (romp) is van ruw grenen hout gemaakt wat haar die grijze kleur geeft.
Het geheel staat op pontons.
 
 
Johan Huiberts voor zijn Ark van Noach in Schagen
 
 
Johan Huiberts (aannemer/timmerman) uit Broek op Langedijk begon ermee in 2001 nadat hij een (natte) droom had gehad waarin Nederland onder water liep. Hij zag het als een teken van God. Had Noach deze boodschap ook niet in een droom gekregen van onze lieve Heer?
De afmetingen zijn 70 x 9 meter met een hoogte van 13 meter. De ark heeft drie dekken.
Zij gooiden haar trossen los op 27-08-2007, met behulp van twee sleepboten ging ze naar Rotterdam. De sleep deed er drie dagen over om in de Maasstad af te meren. Haar reis ging via Alkmaar, Zaandam, dwars door Amsterdam en bij Gouda de Hollandse IJssel op.
In 2010 deed hij de Ark over aan Aad Peters die er een verhalenschip van maakte.
Huiberts was een grotere Ark aan het bouwen.


 
De ark van Noach in de haven van Oslo na de aanvaring
 

In juni 2016 las ik in een Zweeds Dagblad dat de ‘Ark van Noach’ uit Schagen in de haven van Oslo in aanvaring was geweest met ms Nornen van de Noorse kustwacht. Geen gewonden, de Ark zou voor reparatie naar Hamburg worden gesleept.


 
De haven van Middenmeer


In de haven van Middenmeer konden vrachtschepen komen van rond de 350 ton. Ik zag ook eens een oude bekende de Kapiteinslichter* uit de Amsterdamse haven.
 
 
Voorbeeld van een Kapiteinslichter, hier in de Braaksluis

 
* Een Kapiteinslichter noemt men een klein binnenschip waarin de restjes graan (het aanveegsel uit de ruimen van diverse zeeschepen) gaan. Een extra (zwart) zakcentje voor de havenarbeider.
Kleine graanhandelaren kopen dit zwarte graan graag op.

Next story: 5 x Globe.

Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg