bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 19 mei 2016

Vreemdgaan en een vluggertje deel 1







Vrijdag 9 mei
Daags na de terugkomst van de Monte Zo reed Janna mij langs ASD. De eindafrekening werd daar opgemaakt.
'Wil je weer een klus voor ons doen Piet?'
'Natuurlijk Jos, door jou met je Piranha (klik) mocht ik blijven varen!'
Bij Gruno was er eveneens koffie met een eindafrekening en de vraag: 'Wanneer mag je weer weg?'
Dit ontlokte mij de vraag: 'Wat heeft u dan voor leuks?'
'Wel, nu zijn het drie binnenvaartschepen die naar Engeland zijn verkocht door een scheepsmakelaar.
Zij gaan op eigen kiel, de twee kleintjes zijn luxemotorschepen*. Eén voor Rochester (River Medway), de andere voor Londen Upper Thames. De derde, een tanker, ligt nog op de werf en moet naar de River Mersey over drie weken. De beide luxe motorschepen liggen klaar, deze zijn op de werf geweest in het Westerdok voor onderzoek huiddikte (dikte plaatstaal) en het schoonmaken van de brandstoftanks plus motoronderhoud. Als ik de familie bel dan kan je maandag met de eerste weg, die voor Rochester zou ik zeggen. In beide gevallen wil men een navigator aan boord voor het stuk over zee. Ze kunnen niet veel betalen, de helft van wat je bij ons krijgt per dag. Reiskosten worden vergoed.'
'Mag ik erover nadenken Cees? Dit wil ik even gaan bespreken onder de lunch. Voor de klok van tweeën hoor je van mij.'
Toen we in de auto zaten: 'Janna dit zouden wij  kunnen gaan doen. Als het weer goed is dan volgende week.'
'Hoezo wij Peter?'
'Kijk, de schepen kunnen achterelkaar aan varen. Wij varen die voor London bestemd is, de andere kan met de eigenaar aan boord vanaf de Medway boei zelf wel de weg vinden naar Rochester. De eigenaren doen het geld in één pot, plus dat van de retourtickets erbij. Ze hadden toch tweemaal deze kosten gehad. De derde ticket betalen we uit eigen zak. Omdat ze me betalen in Engelse ponden hebben we die gelijk voor Londen.'
Bij terugkomst in De Druif Hilary, Rob en Pia het Londen verhaal verteld.
Hilary zei: 'Ik kan geen vrij nemen in zo'n kort tijdsbestek. Daar komt bij dat ik deze zomer iets voor Artsen Zonder Grenzen wil gaan doen.'
'Als jullie na het pinksterweekend maar terug zijn in Amsterdam voor ons oké. Met de pinksterdagen word ik ingewerkt door Pa Meijer in het Paviljoen. Voor de bediening heeft hij dan strandhulpen. Hierna doen Pia en ik het paviljoen en slapen daar dan ook,' zei Rob.
Cees Smit kon de eigenaren van de schepen gaan bellen: 'Ik bel je zo snel mogelijk terug als de eigenaren met je voorstel instemmen.'
Een uur later belde hij al: 'De families gaan ermee akkoord, ze zijn hier morgenavond al. Ik haal ze van de trein. De zeekaart en de almanak liggen dan aan boord. Ze hadden een verzoek of jij de boodschappen wilt doen. Ze komen met zes personen.'
'Geen punt, het bedrag zie ik graag retour in ponden. Hun loods, nu tevens scheepshandelaar, wil morgenmiddag de schepen naar het Stenen Hoofd  verhalen.'
'Help je mee Cees?'
'Ja dat doe ik, dan vraag ik Joop Sanders voor de motoren, kan hij je gelijk nog het een en ander uitleggen.

Zaterdag 10 mei
Janna werkte deze dag nog. Ik haalde de boodschappen voor de reis en belde vlug even met Frits en Brenda in London. Hilary reed me naar de schepen en voer tijdens het verhalen naar het Stenen Hoofd  mee. Dit ging zonder problemen alleen had het iets te weinig koelwater.
'Even de wierpot* nakijken.' Volgens Joop Sanders zat hij niet goed dicht.
'Ik haal de families op van het CS, ze komen daar aan rond zes uur,' zei Cees Smit.
Men was keurig op tijd. Even voorstellen wie wie was. Of we zelf nog voor een kussen met slaapzak konden zorgen dan was er voor ieder wel een slaapplaats.

Wordt vervolgd...
 
* Luxemotorschip - Deed ongeveer rond 1920 zijn intrede. Het waren de eerste binnenvaartschepen met motor. Laadvermogen 50 tot 400 ton. Voor deze tijd had men zeil- of sleepschepen.
 
** Wierpot = Filter die in een bak (wierpot) zit van het aangezogen buitenboord water om de motor te koelen.
De filter houdt de viezigheid die in het water zit dat van buitenboord komt tegen.
 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten