bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 12 mei 2016

Monte Zo deel 3



 
Aanloop Hoek van Holland



Donderdag 8 mei
Even na twaalf uur de loods aan boord, een ieder verwittigd van onze aankomsttijd welke rond vier uur in de namiddag zou zijn. Afgemeerd in de Waalhaven bij Pakhuis Meesteren.
' Ja loods, na lossing wacht de slopershamer op deze oude dame van 43 jaar.'
MK bedankt, de telegraaf ging op stop. De loopplak uit, het Agentschap met de Waterpolitie en de Douane klaarden het schip in. De verzegelingen laten controleren door de Douane, samen met de stuurlieden en wederom in het journaal vermeld. Diepgangen opgenomen, journaal afgesloten. Deze ging in mijn koffer die op slot ging. Even later meldde zich Jos Elswijk van ASD met Ramon Nunes, in hun kielzog Kees & Henk plus Ron. Met deze laatste drie liepen we de verzegelingen na onder het mom 'Dit was niet nodig geweest Kapitein'.
ASD rekende af met de bemanning, zij werden bedankt. Morgenochtend om elf uur een taxibusje naar CS Rotterdam.
'Kapitein we zien u morgen bij ons op kantoor op steiger 9 achter CS Amsterdam.'
Kees & Henk overhandigde ik de eigendomspapieren van het schip samen met de ladingpapieren, gereed voor lossing.
Men gaf mij een dichte envelop van de Handelsmaatschappij.
'Kapitein bedankt voor de vlotte reis. Heeft u er bezwaar tegen dat Ron en zijn vrienden aan boord slapen zodat zij er bij zijn als het lossen begint?'
'Nee, waarom? U heeft nu de leiding van het schip, er zal eventueel nog drie man zijn die hen willen helpen met het openleggen van de ruimen. De bemanning slaapt vannacht nog aan boord, ik word opgehaald.'
'Dan zet ik uw koffer aan de wal, tenslotte heb ik hem ook aan boord gezet in Durban,' zei Ron.
'In de messroom is er koffie Ron, in mijn hut staan nog twee dozen bier en in de pantry vind je nog proviand.'
Nog even zitten napraten over de reis met de mensen uit Durban. In de messroom maakte ik de enveloppe open, telde de inhoud en gaf deze aan de oudste van de stuurlieden.
'Geef je vrouw er tweehonderd van en verdeel de rest onder de niet Nederlanders.'
Toen hoorde ik een bekende stem vragen: 'Waar is de Kapitein?'
'Dames, hij bevindt zich in de messroom.'
'Ron, mijn koffer mag van boord, meiden eerst naar de Ballentent voor de bal gehakt  op de Parkkade.'
Bij het instappen zeiden ze: 'Wel een heel ander schip dan de Spring Lady!'
Bij aankomst bij De Druif wilde ik de trap op.
'Nee Peter, jij gaat de trap af en slaapt in het souterrain evenals wij. Onder de opkamer is het nieuwe bed, we hebben er nog niet in geslapen,' hoorde ik uit twee monden.
Uit de koffer hoorde ik Manneke zeggen: 'Daar zal vannacht ook niet veel van komen papa.' 
'Zet hem maar bij de nieuwe vriendjes Bertus en Brutus die we voor hem gekocht hebben, ze staan in het raam in de woonkamer,' zei Hilary.
'Dan kan hij zich voorstellen en ze kunnen dan hun reisverhalen bepraten,' zei Janna.
De vriendjes zijn er nog steeds, evenals Flip, Bartje, Björn. Eerdaags ook over Eric en Janne, de Noormannen die ik eens meenam van een andere zeereis.


 

 


Manneke, de kristallen wereldbol en Bertus en Brutus
bij hun vuurtoren in het raampje in Zweden.



'Jouw bijdrage aan ons souterrain wordt de deuren afschilderen Peter,' zei Janna. De inrichting zou er tegen het einde van de maand zijn. We leven tijdelijk op oude spullen van Rob en Pia tot de nieuwe er zijn. Het keukenblok staat er al evenals jouw douche. Beiden werken al.








Ons achtertuintje


Bijpraten met Rob en Pia in de gelachkamer. Voor we naar beneden gingen hadden zij een vraag: 'Wil jij met Janna De Druif doen de komende tijd tot eind september? Mijn broer Bob runt zoals je weet het strandpaviljoen ‘Meijer aan Zee’ van zijn schoonvader in Zandvoort. Hij heeft de benen genomen met een serveerster. Corry mijn schoonzus is totaal van slag, zij wil het paviljoen dicht laten. Nu willen Pia en ik deze van de zomer voor haar en haar vader draaien, we zullen er dan ook slapen. Vandaar mijn vraag aan jou.'
'Bij één van onze telefoongesprekken uit Durban vertelde Janna al zoiets over Bob en Corry. Ik zal jullie helpen.'
Nog niet wetende dat ik dit meerdere jaren zou doen.
Morgen eerst langs ASD en Gruno.
'Welterusten. Morgen om tien uur koffie?'

Dit was even het begin over de Monte Zo. Er komt namelijk nog een vervolg want:
De Monte Zo had nog een vervelende angel!

Maar eerst even iets anders en dus is de volgende blog: Vreemdgaan en een vluggertje deel 1.

 
Recht zo die gaat!
F.L..Woodleg


 
 
 

1 opmerking:

  1. Wat heb je weer een gaaf blog geschreven Peter! Ik zie uit naar het vervolg van de Monte Zo! Enja je volgende blogtitel.... We wachten weer met spanning af. Gr E en C

    BeantwoordenVerwijderen