bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

woensdag 27 januari 2016

NOSTALGIE met een FUTURE deel 2

December 1974: Examen in Den Haag en met de trein naar Antwerpen, Brussel en Parijs.





Begin december moest er op een vrijdag examen gedaan worden in Den Haag. Uitslag: geslaagd. Een zeven voor Engels en voor Astronomische Plaatsbepaling een negen.






Hilary en Janna vergezelden mij naar Den Haag. Zij om te winkelen in de tijd dat ik examen deed. Om twee uur zouden ze in de kantine van het examengebouw aan de Noord-West Buitensingel zijn. De meiden hadden buiten mij om vrij genomen van hun werk. Als ik zou slagen mocht ik mee met de trein naar Antwerpen voor een borrel. Ze wilden wel weer eens naar discotheek ‘De Lachende Koe’ en overnachten in Hotel Florida voor de pannenkoeken ‘s morgens. 
Op zondagochtend zeiden ze: ‘Nu nog even naar Brussel Peter om de kerstwinkels daar te bekijken’. 
Daar had ik geen bezwaar tegen, ook daar was wel een Bolleke te verkrijgen. Eenmaal in Brussel is Parijs ook wel te doen per trein, ja het liep richting Noël. 
‘Dan hebben we een goede vergelijking met de voor kerst versierde winkels in de grote steden,’ was het argument.
‘Ja,’ zei ik, ‘ook van de opnames via onze bank. Ik weet nog wel een goed en fris hotel aan de Seine genaamd Je suis retour de la mer even buiten het centrum waar het stokbrood vers is, evenals de uiensoep én Sylvia de bardame schenk er de beste pastis van Parijs.’ Toen moest ik wel even uitleggen wie Sylvia was (zie blog: Spirit, Tarzan en Globe (klik).


Gare du Nord - Parijs



In de avondspits arriveerden we op Gare du Nord. Eerst even over de prijs van de taxirit onder handelen, want men had nog francs als betaalmiddel. Met of zonder meter was de vraag aan de chauffeur. Taxi nummer vijf had een acceptabele prijs voor een ritje van drie kwartier zonder meter. Nu maar hopen dat er een kamer vrij was, ik was nog aan het afrekenen met de chauffeur toen ik een bekende stem achter mij hoorde zeggen: Pierre, ik wilde net vanavond de kerstkaarten gaan schrijven, dit dan op zijn Frans.
Madam de waardin van Je suis… had natuurlijk slaapplaats, haar man werd na een aantal pastis de keuken in gestuurd. 
Dit deed aan Janna de woorden ontlokken: ‘Jean-Marie heeft vrij vanavond, hij weet vast wel een goed eethuis hier in de buurt’. We gingen ons allemaal even opfrissen, in Brussel hadden we frisse kleding en ondergoed gekocht. Madame had een taxibusje geregeld en het café ging dicht, Sylvia en Susie konden mee. Op naar de Hallen waar een broer van Jean-Marie in de keuken stond van de Le poisson qui rit.
Toen we ‘s avonds in bed lagen zei Hilary voor ik mijn nachtzoen kreeg: ‘Houden we er wel rekening mee dat mijn ouders naar Amsterdam komen voor Kerst en Nieuwjaar?!’
We zijn drie avonden door het Parijse nachtleven geloodst door de mensen van Je suis. Toen we wilden afrekenen bij Louise en Jean-Marie moesten onze portemonnees dicht blijven, we gaven hen beiden een stevige zoen. We nodigden hen alle vier uit om Kerstmis of Nieuwjaar door te brengen in Amsterdam, Sylvia en Susie werden in het overleg betrokken. 
Ze zouden twee dagen voor Kerstmis aankomen, twee dagen na de kerst wilden ze weer terug naar Parijs. Janna nam contact op met Pia met het verzoek om twee kamers in Hotel Damrak te boeken. Daar zouden Pa en Ma Goldappel ook overnachten.





Het vervolg deel 3: Een kijkje in de keuken van De Astronavigatie.


Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg

4 opmerkingen:

  1. Leuk, ben benieuwd naar het vervolg! Gr e en c

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk, Parijs....ik heb 1 jaar net boven Parijs gewoond bij de nonnen. We gingen elk weekend Parijs in.
    Altijd met 1 vd nonnen erbij...haha...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Marga
    Dus geen non geworden Marga?! Zelf had ik vroeger graag pastoor geworden :-).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Toen had ik er geen belangstelling voor Peter.
      Als ik nu manlief niet had zou ik er hard over nadenken om het wél te doen!
      Pastoor....hihi, dat ging natuurlijk niet meer toen Gon in beeld kwam....of was je al eerder afgedwaald?

      Verwijderen