bij het scheepvaartmuseum

bij het scheepvaartmuseum
Als schipper van het V.O.C. schip de Amsterdam

donderdag 26 november 2015

Weer even terug in de tijd, de gouden glans straalt van mijn toetsenbord




Festivity


Op maandag de 16e november 1975 brachten de meiden mij naar Amsterdam CS, ik kocht een enkeltje naar Meppel. Daar lag de M.S. Festivity, een 400 tonner onder Maltese vlag van Everhard uit London, ze voer in charter voor de Boerenbond in Meppel.
Gruno Amsterdam had het agentschap voor het in- en uitklaren* van het schip te Amsterdam. Ze onderhield een dienst Meppel – Rowhedge in Essex, Engeland. Dit voor een periode zo lang ik maar wilde.


Rowhedge (river Colne) bij laag water


Bemanning: Engelse Stuurman, twee Kaapverdianen aan dek. Geen kok, was ook niet nodig want we waren nooit langer dan 12 uur op zee. De Stuurman deed ook de machinekamer. De lading bestond vanuit Rowhedge uit doperwten in zakken op pallets, dit besloeg 1/3 van het ruim, 2/3 van het ruim was voor graan in bulk voor de veevoederindustrie in Genemuiden. Vandaar naar Meppel bouwmaterialen laden, Durox gasbetonblokken op pallets.


Gasbeton als bouwmateriaal

en een andere mogelijkheid.


December 1975
Twee dagen voor kerst liepen we IJmuiden binnen, het inklaren gebeurde altijd aan Het Stenen Hoofd in Amsterdam. 
We hoefden niet gelijk door te varen naar Genemuiden. 
Men wilde ons pas op vrijdag de 2e januari lossen om maandag 5 januari weer laadklaar te liggen in Meppel. De Havendienst Amsterdam gaf mij toestemming om met de Festivity af te meren in het Oosterdok op loopafstand van De Druif*. 
Dus de feestdagen samen met de meiden in Amsterdam.

Januari 1976.
Op nieuwjaarsdag in de loop van de ochtend in alle rust uit het Oosterdok vertrokken naar Genemuiden, Janna en Hilary vaarden mee. Janna had haar jaarlijkse verplichte vrije week. Hilary had vrij tot maandag de 12e, ze werkte in een privé kliniek in Haarlem. Ongewild liepen we de zware storm van twee op drie januari 1976 mis op de Noordzee.
Kapitein Jaap uit het blog verhaal M.S. Leprechaun (klik)  had minder geluk. 
Afijn, lezen jullie zelf maar!… Gestrande Stardust (klik). 

Frans van de Saté Babi Boys attendeerde mij eens op dit verhaal.

*   In- en uitklaren is een douane af handeling voor de lading, tevens de bemanningslijst afgeven bij de Marechaussee.
** Café De Druif stamt uit 1585 en wordt al genoemd in de zeemansverhalen uit de VOC tijd. Het was een aanmonster café           voor zeelieden. Het stond in het  havenkwartier van Amsterdam uit die tijd.

Ik geef jullie ook maar gelijk de andere bekende cafés uit de VOC tijd die nu nog tappen.
Café Scharrebier op het Rapenburgplein. Scharrebier was bier verdund met water en dus met een lager alcoholpercentage en, toen al, minder belastingafdracht.
Het logement In den Aepjen 1550. De uitdrukking in  de aap gelogeerd komt daar vandaan. Nu nog steeds een heerlijk bruin café voor een glas bier met een jonge borrel in oud Amsterdam.
Maar het oudste café van Amsterdam is Karpershoek aan de Martelaarsgracht met een goed lopende bierpomp, leverworst op zuur en de bal gehakt. Beide zeker een aanrader en nog steeds ligt er zand op de vloer.

Tot het volgende bericht, mijn kerst van 1970.


 Recht zo die gaat!
F.L.Woodleg



1 opmerking:

  1. Hej Peter,

    Wat vind ik deze verhalen leuk om te lezen! Als ik weer eens in Amsterdam kom zal ik proberen die cafeetjes te vinden.
    Goed dat je die storm hebt gemist, brrr.

    Kram Els

    BeantwoordenVerwijderen